Top 10 sisteme educationale ale lumii
Un articol interesant despre cele mai performante 10 sisteme educationale. Mi-a atras atentia Canada care, desi are o populatie extrem de diversa din punct de vedere socio-cultural si lingvistic, a inregistrat progrese majore la testele internationale. Nu pot sa nu ma intreb cum este posibil ca elevi, a caror limba materna nu este engleza sau franceza, sa performeze si sa obtina scoruri mai bune, mai bine spus, foarte bune la teste in aceste limbi, iar elevi, cum ar fi romanii, sa se situeze pe ultimele locuri, desi testele sunt in limba materna? Mergand mai departe, observam saltul pe care l-a inregistrat Polonia, tara care la testarea din 2000 era pe ultimele locuri si acum este in fruntea clasamentului. Nu vreau sa comentez de niciun fel cazul Finlandei, acesta fiind deseori adus in discutie. Urmeaza un grup de 6 state din Asia: Japonia, Hong Kong, Singapore, Corea de Sud, Shanghai si Taiwan care se situeaza pe primele locuri la toate testele internationale. M-am uitat peste elementele de reforma pe care le-au aplicat si am observat urmatoarele similaritati: accentul pe dezvoltarea competentelor de literatie considerat a fi elementul cheie in predare si invatare. Urmeaza formarea profesorilor prin programe serioase care au in vedere schimbarea practicii de la clasa, nu obtinerea de certificate sau credite. Al treilea aspect este legat de recrutarea si angajarea profesorilor. Acestia sunt selectati cu atentie, apoi sunt formati cu responsabilitate si platiti corespunzator. Eu cred ca oricare dintre cele trei demersuri este posibil si in sistemul educational romanesc, daca am avea curajul sa ne asumam situatia reala a sistemului: inechitabil, ineficient, irelevant si lipsit de calitate, capacitatea de a recunoaste ca avem nevoie de schimbari radicale si hotararea de a face primul pas, acela de a ne asuma responsabilitatea invatarii ca urmare a calitatii predarii de la fiecare ora. Dupa 6 ani de aplicare sustinuta a masurilor potrivite, spun studiile, se pot vedea rezultate evidente de imbunatatire a invatarii la elevi. Eu cred ca ar trebui sa incepem repede!