Despre Moldova, cu dragoste
Am citit cu mare atenție un document elaborat de Ministerul Educației din Republica Moldova: Standarde Profesionale ale Cadrelor Manageriale din Învățământul General și sunt mai mult decât impresionată de claritatea și simplitatea acestuia. Documentul se referă, așa cum spune și titlul, la cei care conduc sistemul educațional la nivelul școlilor. Oamenii aceștia au înțeles importanța managementului școlar și că acesta nu poate fi făcut după ureche! Prin acest document se crează un cadru de referință care să asigure autoevaluarea, evaluarea obiectivă și dezvoltarea profesională a directorilor de școli, spun autorii. Mai mult, se dorește adoptarea unui limbaj comun pentru dimensiunea de eficiență și impact al leadershipului asupra instituției școlare, pentru dezvoltarea programelor de formare inițială și continuă a managerilor educaționali și, atenție, pentru profesionalizarea funcției de director! Citesc mai departe și constat, cu deosebita încântare, că frații noștri molodoveni pun în centrul procesului de conducere Leadershipul și Managementul, exact ca abordarea britanică, susținut de șase dimensiuni fundamentale: viziune și strategii, curriculum, resurse financiare și materiale, comunitate si parteneriate, structuri și proceduri, resurse umane. Mai mult, este prezentat profilul managerului în termeni de: valori profesionale și angajament personal, urmate de cunoștințe, abilități și atitudini, adică competențe manageriale. Valorile profesionale includ: echitate socială, integritate, încredere și respect. Angajamentul Personal înseamnă:
• angajarea, în toate aspectele legate de practica profesională, inclusiv în dezvoltarea personală și profesională pe parcursul întregii vieți;
• implicarea proactivă în practici colaborative cu membrii comunității educaționale;
• asumarea responsabilității pentru deciziile adoptate individual și colectiv, pentru aplicarea deciziilor și pentru consecințe (citat din document)
în ceea ce privește domeniul competențelor, documentul spune că managerul școlar:
• gestionează/monitorizează transformarea personală și profesională și reflecția sistematică asupra propriei experiențe în practica manageriala
• promovează prin exemplul personal integritatea, valorile morale și profesionalismul, demonstrând respect pentru fiecare persoană.
Pentru fiecare domeniu, din cele șase, sunt indicate standarde, indicatori, descriptori și trei niveluri de performanță: de bază, avansat și performant. Totul este explicat clar, simplu și coerent!
Acum, nu pot să nu mă întreb:
• După ani și ani de lucru în acest domeniu, la nivelul ministerului și al altor instituții din sistemul de educație, cu zeci de documente produse prin proiecte de tot felul, câți dintre directorii noștri chiar știu despre ce e vorba în managementul educational și, mai ales, câți aplică?
• De ce atâta risipă de resurse de toate felurile fără efecte vizibile în școală?
• Oare când vom avea și noi o abordare profesionistă, suplă și conectată la practica școlii în cee ace privește managementul educational?
Cât despre molodveni…Jos pălăria! Mai mult, să nu ne mire că în vreo 2-3 ani vor avea o politică publică și pe tema analfabetismului funcțional, prezent și la ei, la fel ca la noi. Diferența majoră constă în faptul că ei acționează, iar noi credem că le știm pe toate, ne lamentăm, criticăm și…nu facem nimic, din păcate! În ce mă privește, sunt bucuroasă că am șansa să lucrez și să învăț împreună cu ei!
• angajarea, în toate aspectele legate de practica profesională, inclusiv în dezvoltarea personală și profesională pe parcursul întregii vieți;
• implicarea proactivă în practici colaborative cu membrii comunității educaționale;
• asumarea responsabilității pentru deciziile adoptate individual și colectiv, pentru aplicarea deciziilor și pentru consecințe (citat din document)
în ceea ce privește domeniul competențelor, documentul spune că managerul școlar:
• gestionează/monitorizează transformarea personală și profesională și reflecția sistematică asupra propriei experiențe în practica manageriala
• promovează prin exemplul personal integritatea, valorile morale și profesionalismul, demonstrând respect pentru fiecare persoană.
Pentru fiecare domeniu, din cele șase, sunt indicate standarde, indicatori, descriptori și trei niveluri de performanță: de bază, avansat și performant. Totul este explicat clar, simplu și coerent!
Acum, nu pot să nu mă întreb:
• După ani și ani de lucru în acest domeniu, la nivelul ministerului și al altor instituții din sistemul de educație, cu zeci de documente produse prin proiecte de tot felul, câți dintre directorii noștri chiar știu despre ce e vorba în managementul educational și, mai ales, câți aplică?
• De ce atâta risipă de resurse de toate felurile fără efecte vizibile în școală?
• Oare când vom avea și noi o abordare profesionistă, suplă și conectată la practica școlii în cee ace privește managementul educational?
Cât despre molodveni…Jos pălăria! Mai mult, să nu ne mire că în vreo 2-3 ani vor avea o politică publică și pe tema analfabetismului funcțional, prezent și la ei, la fel ca la noi. Diferența majoră constă în faptul că ei acționează, iar noi credem că le știm pe toate, ne lamentăm, criticăm și…nu facem nimic, din păcate! În ce mă privește, sunt bucuroasă că am șansa să lucrez și să învăț împreună cu ei!